Verovert Google Home Nederland?

Geschreven op: 24 oktober 2018

In 2016 bracht Google, Google Assistant uit. De digitale assistent is een van de eerste revolutionaire concepten geweest die op artificial intelligence (AI) gecombineerd met spraakbesturing is gebaseerd. Echter was het software product tot nu toe alleen beschikbaar in bijvoorbeeld het Engels, Frans, Duits, Italiaans en Japans. Gelukkig mag het Nederlands zich per oktober 2018 aan dit rijtje toevoegen. Met de beschikbaarheid van de producten Google Home en Home Mini is het plaatje compleet. Wat zijn de mogelijkheden en zijn wij wel klaar voor dit type innovatie?

Hey Google!

‘Hey Google’ of ‘Oké Google’ zijn de magische woorden waarmee je jouw spraakopdracht in kan luiden. Ze zijn simpel en hebben veel weg van de start van een normaal gesprek. De draadloze speaker; Google Home, pakt het met Google Assistent zonder probleem op. Zo vraag je gemakkelijk op wat je in je agenda hebt staan, schakel je jouw lampen in het huis aan of uit, maar kan je ook simpelweg jouw favoriete muziek af laten spelen. De slimme speaker is zelfs in staat om verschillende stemmen te herkennen. Dit kan bij sommige spraakopdrachten, waarbij je persoonsgebonden gegevens aanvraagt, goed van pas komen. 

Uit de trendrapporten voor 2018 bleek het al. De spraak gestuurde gadgets gaan de elektronica markt veroveren. Veel belangrijke bedrijven spelen hier al op in. Zo hebben NOS, Mediamarkt, Transavia en de Rabobank al dergelijke toepassingen klaar voor gebruik. Daarnaast hebben diensten zoals Whatsapp en Spotify de stem assistent-optie geïntegreerd. Het idee dat de spraakproducten het goed gaan doen is gebaseerd op het idee dat spraakbesturing, wanneer we het eenmaal gewend zijn, gemakkelijk wordt gevonden dan tekst- en knopverwerking door de gebruiker. 
 

De VS als voorbeeld

Na het eerste kwartaal van 2018 bleek uit onderzoek dat bijna 20% van de Amerikanen, 50 miljoen personen, toegang had tot een slimme speaker. Binnen 2 jaar tijd is dit een aardig percentage. Te denken dat andere dergelijke innovaties er vaak langer over deden om opgenomen te worden. 

Verder adopteerde de leeftijdsgroep 30 t/m 44 jaar de Google Home als grootste groep. Gevolgd door de leeftijdsgroep 18 t/m 29 jaar. Een opvallend gegeven dat te maken kan hebben met de prijzen van smart apparaten en het gebruik en de mogelijkheden van de Google Assistent in het algemeen. Deze zijn niet alleen ingesteld op entertainment, maar ook op persoonsgebonden functionaliteiten; bankieren, plannen, winkelen etc. 

Uit rapportages van onderzoeken onder de Amerikanen blijkt dat het gebruik zich vooral richt op het streamen van muziek, het bedienen van de TV en andere Smart Home toepassingen. Toch is de fun-factor van de speakers die jouw vragen beantwoorden en het weer ‘voorspelt’ ook een belangrijke motivatie in het gebruik. Een opvallende conclusie uit de onderzoeken is dat de onderzoeksgroep aangeeft de speaker na enige tijd vaker gaan gebruiken dan dat ze dit in het begin, net na aanschaf, deden. In die zin lijkt de slimme speaker voor de VS een blijvertje. 
 

Google Home in Nederland

Spraakbesturing en -assistentie wordt onvermijdelijk voor de Nederlander. We zijn natuurlijk ook niet schuw voor innovatie en nieuwe techniek. De kans op succes voor Google, en daarbij bijvoorbeeld ook Alexa van Amazon, is dan ook groot. Naast de slimme speaker zijn er verschillende producten en diensten in de Nederlandse markt die er helemaal klaar voor zijn. Het lijkt er dus op dat Google Home, als onderdeel van de gehele slimme speakers trend, Nederland gaat veroveren. 

Nedis® SmartLife

Neem onze slimme producten voor het creëren van een Smart Home. Ze zijn geschikt voor Google Home en Amazon Alexa en daarbij dus helemaal klaar voor de revolutie van spraakbesturing. Nedis® SmartLife biedt oplossingen voor verlichting, energie, veiligheid en observatie. Naast spraakbesturing kunnen alle toepassingen worden bestuurd met één simpele app voor op de smartphone en is er niets meer nodig dan een netwerk verbinding.