Black Friday voor B2B: hoe werkt het?
Trends in B2C bedrijven slaan vaak over naar B2B organisaties. Met Black Friday is dat lang een ander verhaal geweest. Tegenwoordig lijkt dat daar verandering in te komen. Waarom is het belangrijk voor B2B om Black Friday niet voorbij te laten gaan, en misschien nog belangrijker, hoe zou B2B dit het beste aan kunnen pakken?
Het voordeel van
Black Friday voor B2B
Het idee om op Black Friday in te springen bij B2B is niet zo vreemd gezien de verwachtingen in B2C. Het geven van kortingen aan klanten is ook niet onbekend in B2B, dus waarom zou je het niet doen tijdens Black Friday en Cyber Monday? Het is op zijn minst het proberen waard. B2B-bedrijven die nu op de trend inspringen, profiteren van het pioniersvoordeel: het is nieuw en valt dus op.
De beste manieren om
Black Friday te benutten
#1 De kortingen bij Black Friday hoeven voor B2B niet per se net zo hoog te zijn als in B2C. Korting, hoe hoog of laag dan ook, is vaak al voldoende om klanten te overtuigen die al bestellen via uw commerce platform. Black Friday kortingen kunnen ook nieuwe consumenten overhalen om hun eerste bestelling te doen. Dit hangt wel af van andere marketingactiviteiten.
#2 Wat een B2B-organisatie nog meer kan doen, is het kiezen om huidige en nieuwe klanten een extra service aan te bieden. Hierbij kun je denken aan een gratis workshop, consult of whitepaper. Op deze manier is Black Friday een echte leadgenerator.
#3 Een derde optie om in te spelen op Black Friday is het ontwikkelen van kortingen voor verkopers. De actie kan een mooie ingang zijn voor een gesprek, of een extra motivatie om de deal te sluiten.
Tips voor Black Friday
Het is verstandig om vroeg met een campagne te beginnen, zodat klanten enthousiast worden over de producten en de bijbehorende kortingen.
Zorg ervoor dat promoties afgestemd worden op de behoeften en voorkeuren van de klanten.
Het is algemeen bekend dat video de aandacht trekt. Dit geldt ook voor B2B promoties. Houd het kort en duidelijk!
Voor B2B zijn kortingen niet altijd de beste manier om de meeste populariteit te krijgen bij klanten. Wees creatief met promoties.